25/4 Dagens filmtips!

Idag är det söndag (filmens dag), en dag som jag tycker att det skall gå mycket film på tv:n, men idag gör det faktiskt inte det. Några bra filmer går och en hel del dåliga. Hoppas ni hittar någon bra film att se. Dagens filmtips lyder:

Tv4 Film:
12.40 Att leva (1952)
Regi: Akira Kurosawa
Mitt Betyg: ?
Filmtipsets Betyg: 5 av 5
Imdb's Betyg: 8,2 av 10
Handling: Tjänstemannen Watanabe får veta att han har sex månader kvar av sitt liv. Hur ska han leva återstoden av sitt liv?
Min kommentar: Har faktiskt inte sett denna Kurosawa filmen (tyvärr). Hade jag haft Tv4 Film så hade jag absolut sett den.

Tv4 Film:
19.05 En djävulsk fälla (1958)
Regi: Orson Welles
Mitt Betyg: ?
Filmtipsets Betyg: 5 av 5
Imdb's Betyg: 8,4 av 10
Handling: En mexikansk agent och hans fru åker på smekmånad till en amerikansk gränsstad. Väl där inträffar en rad händelser som inte kan tolkas som något annat än en konspiration.
Min kommentar: Har faktiskt inte heller sett denna filmen. Men jag har sett andra filmen av Welles som jag tycker om och hade jag haft Tv4 Film så hade jag sett denna idag. Har ni kanalen? Se denna.

Tv3:
21.00 Da vinci koden (2006)
Regi: Ron Howard
Mitt Betyg: svag 4 av 5
Filmtipsets Betyg: 3 av 5
Imdb's Betyg: 6,4 av 10
Handling: När symbolforskaren Robert Langdon kallas in efter att ett mord begås på Louvren har han ingen aning om att han snart kommer bli indragen i en jakt, inte bara på honom utan även något som kan vara den största hemligheten någonsin.
Min kommentar: Denna är faktiskt rätt bra och spännande. Jag tycker om den för att det är med mycket historia och symboler. Har man inte sett denna och är sugen på en spännande film ikväll så skall man se den.

Tv4 Film:
21.00 Nyckeln till frihet (1994)
Regi: Frank Darabont
Mitt Betyg: stark 4 av 5
Filmtipsets Betyg: 5 av 5
Imdb's Betyg: 9,2 av 10
Handling: Andy Dufresne är banktjänstemannen som oskyldigt blivit dömd till livstid för mordet på sin hustru och hennes älskare. För att lindra sin fängelsevistelse använder Andy sin utbildning som revisor åt den sadistiske fängelsedirektören Norton. Dagar blir till veckor och veckor förvandlas till år, alltmedan Andy försöker bevara en civiliserad stämning även innanför de hårda murarna. Baserad på en novell av Stephen King.
Min kommentar: En riktigt bra film som är höjd till skyarna, den ligger på första plats på imdb's topplista. Filmen har en bra handling och bra karaktärer. Om du inte har sett denna MÅSTE du göra det. En film som tillhör filmhistorien.


Kommentarer
Postat av: Areyanna

Dom låter spännande allihopa, synd jag inte hinner sitta vid tvn nått ikväll då jag har fullt upp med packning å flyttstädning inför nästa vecka=/ Nyckeln till frihet gillar jag med, Ha en fin filmkväll!

2010-04-25 @ 16:50:54
URL: http://areeyanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0