2012 - min recension



2012 är ett sci-fi/äventyr från 2009, regisserad av Roland Emmerich. Det är flera kända namn med i rollistan bl.a. John Cusack, Amanda Peet, Woody Harrelson, Danny Glover och Oliver Platt. Året är 2012, det året som mayaindianerna har förutspått att bli jordens undergång. Forskare runt om i världen undersöker jordens materia, en dag hittar en indisk forskare bevis för att jordens undergång är påväg att hända. Regeringen väljer att inte säga något till befolkingen utan bestämmer sig för att bygga stora arker som högt uppsatta personer runt om i världen har en plats på. Eller har man tillräckligt mycket pengar kan man få köpa till sig en plats. När väl jordskorpan börjar ruckas är Jackson ihop med sina två barn. Nu börjar deras kamp för överlevnad och får nys om att det skall finnas arker någonstans i Kina. Kommer de att komma med någon av arkerna med livet i behåll?

Innan jag såg denna har jag läst mycket negativ kritik, så mina förhoppningar var inte så höga. Men jag måste faktistk säga att filmen inte är så dåligt. Effekterna är riktigt grymma på sina ställen, handlingen är väl där det brister, men den fungerar ändå. Jag hade inte förväntat mig någon annan handling av en sådan här film som gjorts och producerats i Hollywood. Handlingen förljer den klassiska anglosaxiska dramaturgin som har präglat Hollywood-filmer i årtionden. Med det i bakhuvudet så kan man inte förväntas något annat av just 2012. Rekommenderar filmen att ses för sina specialeffekter och är mycket värd att skaffa eller hyra på blu-ray. En medel trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0