Vikarien - min recension

Vikarien är ett drama från 1999, regisserad av, en av mina favorit regissörer, Yimou Zhang. Filmen utspelar sig i en fattig by ute på landsbyggden i Kina. 13-åriga Wei blir vikarie i en månad för den ända läraren i byn. Man följer Wei och hennes kamp med eleverna. Hon har blivit tillsagd av den förra läraren att ingen av eleverna får lämna klassen för då får hon inte lika mycket betalt. När en av eleverna lämnar klassen och byn för att åka in till storstaden för att tjäna pengar till sin skuldsatta familj. Wei bestämmer sig för att åka in till staden för att hämta hem eleven och detta ser inte ut att bli lätt. Wei har inga pengar och tar hjälp av eleverna i skolan. När Wei väl är framme i staden så är den inte som hon förväntade sig, den är mycket större och det ser ut att bli en svår kamp att hitta eleven. Kommer hon att lyckas? Och isf hur?

Yimou Zhang är ju som sagt en av mina favorit regissörer och han håller även måttet i denna filmen. Jag skulle vilja säga att den är en form av verklighetsskildrig, och det ligger en budskap med filmen. Första halvan av filmen är i ett lite segt tempo och man undrar vad som kommer att hända, sen ökar tempot när hon kommer in till staden. Filmens miljöer är underbart vackra, och hela känslan med filmen är underbar. Jag tror att filmens skådespelare inte är skådespelare till yrket annars, utan är vanliga människor, och detta höjer filmens verklighetstrohet. En av de sista scenerna när pojken ser sin lärare på tv:n får mitt hjärta att brista och tårarna att rulla. Den berör mig starkt, likså den sista scenen men den rullande texten. Jag tror att det är en viss typ av människor som skulle älska denna filmen, men jag tycker att man skall ge den en chans, eller kanske se Zhangs film Vägen hem.