Tombstone - min recension

Tombstone är en western från 1993. Detta är en stjärnspäckad rulle med massa kända ansikten som Kurt Russell, Val Kilmer, Billy Bob Thornton, Sam Elliot, Bill Paxton bl.a. Filmen handlar om Wyatt Earp (Russell) och hans två bröder (Elliot, Paxton) som anländer till staden Tombstone med sina fruar för att slå sig till ro. Men någon ro får de inte, de hamnar i bråk med ett cowboygäng som vill se bröderna Earp döda. Till sin hjälp i striderna har de den sjuke Doc Holliday (Kilmer). Wyatt träffar under sin tid i Tombstone en skådespelerska som han blir kär i. Men kommer bröderna att överleva? Och kommer Wyatt att få sin kvinna?

Skall jag vara ärlig så är detta ingen höjdare till western, det saknas mycket, och Russell som Wyatt håller inte riktigt heller, han är ju en riktig B-skådis. Iof är alla skådespelare i denna film B-skådisar på ett eller ett annat sätt. Handlingen i sig är ju inte direkt dålig, utan det är framförandet av handlingen som är dåligt. som tidigare nämnts, inte de bästa skådespelarna, ingen bra ljusställning, eller filter, - den känns verkligen som en western film som är inspelad på 90-talet. Man ser att det mesta är fejk och uppbyggda dekorer/kulisser. Så tycker jag inte att en film skall vara, det skall kännas som om filmen är inspelad när den utspelar sig. Det ända som är riktigt bra med filmen är Kilmer som Doc Holliday. Hans prestation är en fyra eller en femma av fem möjliga. Rollprestationen är riktigt trovärd och snyggt framförd. Det är nog den bästa rollen Kilmer gjort i hela sitt liv. Hade inte Kilmer varit med så hade jag nog gett den en stark tvåa, men iom att han är med så får den en svag trea.