Things We Lost in the Fire - min recension

Things We Lost in the Fire är ett drama från 2007 regisserad av den duktiga Susanne Bier. I rollistan ser vi flera stora namn som Halle Barry, Benicio del Toro och David Duchovny. Detta är en tragisk film och handlar om hur Brian (Duchovny) som är gift med Audrey (Barry) blir mördad när han försöker stoppa en hustrumisshandel. Brian har en bästa vän, Jerry (del Toro), som är heroinmissbrukare. Filmen handlar om en överlevnad, hur man överlever sin man och bäste väns död, hur man tar sig ur ett tungt missbruk. Storyn är en resa mellan Jerrys och Audreys relation. Jerry flyttar nämligen in hos Audrey och hennes två barn för att hjälpa honom komma på fötter. Kommer hon att klara det? Kommer hon att komma över sin makes död?

För mig är detta en mästervek inom drama-genren. Handlingen är riktigt bra och går rakt in i hjärtat. Bier har gjort ett utmärkt arbete med att leverera känslor från duken in i hjärtat. Under flera scener i filmen får man ont i magen och tårarna börjar rinna. Det är inte ofta det händer för mig. Både Barry och del Toro är lysande, riktigt trovärdiga i sina roller. Båda är värda var sin Oscar för sina rollprestationer. Som jag kanske nämnt tidigare så är del Toro en av mina favorit skådespelare, och han levererar riktigt bra i även denna film. Hela resan är både sorlig och underbar. Just nu är filmen en femma för mig, kanske är för att jag var på "sorlig-film" humör, men den är riktigt bra, kanske kommer ändra den till en fyra när jag sett den andra gången, vem vet?

Betyg: 5 av 5