The Frighteners - min recension



The Frighteners är en skräck/komedi som kanske mer är typsik för sent 80-tal och tidigt 90-tal. Filmen gör gjord 1995-1996 av Peter Jackson. Huvudrollen Frank spelas av Michael J. Fox. Frank har en förmåga att se andar som inte gått över till andra sidan. Han livnär sig på att skicka sina "andekumpaner" in i människors hus för att skrämma dem så att de ringer honom för att få hjälp. Men en dag förändras allt, Frank ser en varelse som ser ut som döden och tar människors liv genom att krama sönder deras hjärtan. Men är det verkligen döden? Och hur skall han besegra den?

Jag förväntade mig inte så mycket utav denna, och den gav inte så mycket heller än några skratt. Det sköna med Jacksons filmer är att han alltid själv är med i en liten bi-roll, som han även är i denna. Självklart så uppkommer det en romans mellan Frank och en kvinna som försöker hjälpa honom, detta känns väldigt typiskt för denna genren av film, speciellt med Michael J. Fox i huvudrollen. Det är rätt coola effekter i filmen när man tänker på att den är gjord 1995-1996. Men den är bara ett tidsfördriv, men jag kan tänka mig att den var riktigt cool när den kom. Notera att jag såg dirictors cut, denna är 14 min längre än orginal versionen.

Betyg: 3 av 5






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0