Slumdog Millionaire - min recension

Vad krävs för att hitta en förlorad kärlek?
A. Pengar
B. Tur
C. Skicklighet
D. Ödet

Jaha, då har man sett årets Oscar-film som blivit mest hypad. Filmen vann 8 Oscar, bla. bästa film, och har blivit väldigt omtalad, inte bara i utlandet utan även här i Sverige. Kan tänka mig att de flesta har sett den, eller iaf vet vad den handlar om, men tänker ändå beskriva filmens huvudhandling.

Slumdog Millionaire handlar om Jamal, en fattig förortsunge, slumdog, som blir miljonär genom tv-spelet Vem vill bli milijonär? Man får följa tillbaka i hans liv för att se hur han lärde sig svaren på varje fråga. Genom tillbaka blickarna, som även genomsyrar hela filmen, är hans barndomskärlek Latika. Kommer han vinna storpriset 20.000.000 miljoner rupier och kommer han att få tillbaka sin Latika?

Kände genom halva filmen att den har blivit för hypad, jag kände att den inte var så speciellt som alla sa, men nu när filmen är slut så tycker jag den är underbar. Visst handlingen är till viss del lite löjlig -pojke får flicka - blir miljonär, osv. Men filmen är snyggt gjord, musiken är underbar, miljöerna är vackra. Men visst så kan det vara så att många älskar filmen för de inte sett filmer med indiskmiljö innan, tyvärr har både indiskfilm och Bollywood-produktioner fått ta en extremt liten plats på den svenska filmhyllan, eller så är det kanske för att de älskar filmen som helhet?! Vad vet jag. Men jag tycker om den, man blir varm i hjärtat av den, samtidigt som man blir påmind om den hemska kastssystemet Indien har, som hänger ihop med den extrem stora fattigdomen. Värd att se, titta gärna lite längre bort på filmen, bortom Vem vill bli miljonär och kärlekshistorien.