Moby Dick (1956) - min recension



Moby Dick (1956) är baserad på Melvilles roman om Moby Dick. De flesta känner kanske till vad storyn går ut på, men drar det lite kort här ändå. Moby Dick är en jättestor vit val, han jagas av Ahab och hans skepp. Ahab vill inget annat än att se valen dö, Moby dick har nämligen ärrat hans själv och kropp vid ett tidigare möte. Man får följa Ahab på jakten tillsammans med hans besättning, bland annat Ismael, han man får följa från filmens början till slut, det är han som berättar historien om den ökända Moby Dick.

Jag var inte så imponerad av denna, trots att jag brukar uppskatta äldre filmer. Kanske har att göra med att jag aldrig läst romanen Moby Dick. Fotot i filmen är rakt igenom snyggt, skådespelarna och dialogerna är sådär. Men filmen som helhet är ändå okej, så kan ju säga att den är sevärd för er som tycker om denna slags film.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0