Kommissarien och havet: Den du inte ser - min recension

Den du inte ser är första delen av en svensk/tysk filmserie. Vi ser några svenska kända skådespelare i divrese roller, så som Tomas Hanzon, Frida Hallgren, Per Moberg, Inger Nilsson bl.a. Filmserien bygger på den svenska deckarförfattarinnan Mari Jungstedts böcker som utspelar sig på Gotland. Denna första delen handlar om ett mord på en kvinna ute på Gotland. Man vet inte vem mördaren är och tar in hennes sambo och före detta pojkvän till förhör. Under tiden sker det ett nytt mord på en kvinna, som har samma tillvägagångssätt som det första mordet. Kommissarie Robert Anders är förbryllad och kan inte komma underfund vem mördaren är. Samtidigt som denna story utspelar sig får man inblickar i Anders privatliv.

Detta är ett exempel på hur det kan gå riktigt snett när två nationer skall samproducera film. Hälften av skådespelarna är svenska, hälften tyska. De tyska är dubbade till svenska. Ser helfull ut. Förstår inte varför inte alla skådespelarna pratar svenska, filmen utspelar ju sig trots allt i Sverige, och sen dubbar man hela skiten till Tyska. Tyskarna dubbar ju ändå alla andra filmer. Jag tror tom att den hade varit bättre att se helt på tyska med svenska subs, så dålig är dubbningen. Sen så är handlingen inte den bästa heller, de lyckas inte skapa en relation mellan tittarna och karaktärerna, speciellt inte med Kommissarie Anders (som är tysk). Jag har personligen inte läst denna boken av Junstedt, men min mor har och har berättat handlingen för mig innan jag såg filmen, och så som jag uppfattar det så får man i filmen inte reda på varför han mördade dem, inte heller varför han stoppade trosorna i munnen på dem, och det får man reda på i boken. En rätt så stor miss om jag får säga det. Nej, jag kommer absolut aldrig att rekommendera denna till någon. Får se om jag ser nästa film i serien, eller iaf lyssnar på den medans jag gör något annat för att se om det tar sig.

Betyg: 1 av 5




Kommentarer
Postat av: lina [discosadness.blogg.se]

sv: okej, låter kul :-D

jag har bara chillat hela helgen. pluggat och kommit igen med bloggandet och så!

2009-09-14 @ 13:30:16
URL: http://discosadness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0