Coraline och spegelns hemlighet - min recension




Coraline och spegelns hemlighet är från 2009 och regisserad av Henry Selick som tidigare gjort Nightmare before christmas. Rösterna görs av Dakota Fanning, Teri Hatcher och Jennifer Saunders. Filmen handlar om en flicka som heter Coraline som precis har flyttat till ett nytt hus med sina föräldrar. Hon känner sig osynlig, hon får ingen uppmärksamhet av sin mamma och pappa. När Coraline håller på att utforska vardagsrummet hittar hon en liten dörr bakom tapeten, och på natten kan hon gå in genom den, och på andra sidan finns hennes liv i en bättre värld. Här bor hennes andra mamma och pappa som är snäll, ger henne all den uppmärksamhet hon vill ha. Men dessa andra föräldrarna ser lite konstiga ut, de har nämligen knappar som ögon. Är denna andra värld verkligen så bra som Coraline tror eller han hennes andra mamma en baktanke?

Jag hade stora förväntningar på Coraline, då jag älskar Nightmare before christmas. Men jag måste erkänna att jag blev riktigt besviken, den var inte alls så bra som jag tänkt mig. Storyn i sig kan jag tycka är bra, en undanstött flicka som bygger upp en fantasivärld, eller är det inte en fantasivärld, det får var och en bestämma, men jag tror att det är både och. Ibland känns det som om "inget händer" i vissa scener, och dessa skulle kunna göras mer annorlunda. Sen så saknar jag Danny Elfman som musikproducent, han har gjort ett underbart jobb i de filmer han medverkar, och trodde att han hade gjort musiken till denna också, men tyvärr inte. Musiken som är i filmen kan jag känna är lite off ibland, den passar inte riktigt in i alla scener. Men overall tycker jag det är en godkänd film, för högre betyg än det får jag nog se om den och se om den når högre höjder.

Betyg: 3 av 5

 



Kommentarer
Postat av: Matilda

Hejsan:) Kika in på min blogg, just nu har jag skrivit om drömmar men uppdaterar dagligen med udda texter som jag gärna vill ha gensvar på!:)

www.maaatiiildaaan.blogg.se

2009-09-24 @ 23:28:07
URL: http://maaatiiildaaan.blogg.se/
Postat av: JOHNNY & BLONDIE

verka vara en skit film.

2009-09-25 @ 14:25:31
URL: http://johnnyochblondie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0