Akira - min recension



Akira är en anime från 1988, regisserad av Katsuhiro Otomo, som senare gjorde Streamboy. Filmen utspelar sig i Tokyo 2019, efter tredje världskriget. Vi får lära känna en motorcykelgäng bestående av unga pojkar. I en av sina eskapader kommer de i kontakt med ett förrymmt millitärt expriment och pojken Tetsuo blir skadad och tillfånga tagen av millitären. De utsätter honom för expreiment och han blir mäktig och utvecklar en kraft som aldrig tidigare känts till. Han vänder nu sin ilska mot världen och allt som gjort honom illa. Men kommer millitären och hans vänner att kunna stoppa honom innan han förgör allt i sin väg?

Även denna, likt Ninja scroll, skall vara en riktigt animeklassiker och jag kan på sätt och vis förstå det, men det är något som inte håller för mig. Filmen känns alldeles för lång, eller så är tempot inte riktigt så högt som man hade velat. Handlingen i sig är intressant och lite svår att förstå ibland. Animeringen är okej, men inte den bästa. Detta är en film för alla den som älskar animeaction filmer. Det skjuts och exploderar, folk dör i var och varannan scen. Jag kommer att ge den godkänt tack vare den lite skruvade handlingen.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0