Wild at heart - min recension



Wild at heart är en drama/thriller från 1990 av David Lynch. I huvudrollen som Sailor ser vi Nicolas Cage, som Lula, Laura Dern. I andra överiga roller ser vi bl.a. Williem Dafoe och Isabella Rossellini. Filmen handlar om ett par som är förälskade, Sailor och Lula. Lulas mamma hatar Sailor och vill se honom död, dels för han vet hemligheter om henne. Sailor åker in på kåken i två år för att ha dödat en hyrd lönnmördare. När han kommer ut drar han och Lula runt i Usa. Tätt i hälarna finns Lulas mammas hyra mördare som skall göra slut på Sailor.

David Lynch är en underbar regissör, och de är han även i denna, men filmen berör inte lika mycket som Lost highway och Elefantmannen. Filmen är bra och twistat á la Lynch, dock inte lika twistad som Lost higway. Cage är grym i sin roll och jag önskar att han fortfarande var så ung för då var han både snygg och en bättre skådespelare än vad han är nu. I filmen dras det flera paralleller till Trollkarlen från Oz, vilket jag tycker är riktigt snygg gjort och rolig, det finns faktiskt en hel del humor i den. För mig tycker jag att denna är en blandning av Bonnie & Clyde, True romance och Natural born killers. Den når inte riktigt upp till en fyra om man ser på filmen som helhet, så det blir en trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0