Valkyria - min recension



Valkyria är ett krigsdrama/thriller från 2008 regisserad av Bryan Singer. I huvudrollen som Stauffenberg ser vi Tom Cruise. I andra viktiga roller ser vi Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson bl.a. Filmen handlar om ddet sista attentatet som gjordes mot Hitler av hans egna innan han förlorade makten. Stauffenberg är en av de viktigaste spelarna för attentatet som genomfördes genom att placera ut en bomb i ett konferensrum där Hitler och andra högt uppsatta nazister befann sig. Alla tror att Hitler är död och börjar genomföra operation Valkyria för att ta makten och kontrollen över Tyskland. Attentatet misslyckas och hela operationen går i stöpet.

Blev imponerad av denna, trodde inte att det skulle vara en speciell film, utan en amerikans filmatisering av natzityskland, och det är det ju iof också med den är gjord på ett snyggt sätt. Det finns en spänning i filmen som jag saknar i många andra natzifilmer, man sitter på nålar genom delen av filmen även fast man vet hur den kommer att sluta, och det tycker jag är ett väldigt stort plus. Sen så är jag en av dem som tycker att sådana här filmer skall vara på tyska, inte engelska, det förstör själva filmens stämning. Om den hade varit på tyska så skulle jag ge den en fyra med en gång, men nu när den är på engelska så får den en trea plus. Den är sevärd.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0