Snövit och de sju dvärgarna - min recension

Orginaldubbning

Kan tänka mig att alla har sett denna filmen någon gång i sina liv, men jag tänker ändå skriva lite kort vad den handlar om. Snövit och de sju dvärgarna är den första Disney klassikern och kom ut för första gången 1937. Filmen handlar om prinsessan Snövit som har en ond styvmor. Styvmodern är avundsjuk och hemsk, hon måste vara den vackraste i sitt land annars är hon inte nöjd. Hon har en förtrollad spegel till sin hjälp för att finna den vackraste i riket. En dag säger spegeln att den vackraste är Snövit. Styvmodern blir rasande och lejer en jägare till att ta ut Snövit i skogen och döda henne. När det väl kommer till kritan så hejdas jägarens hand av hans samvete och han låter Snövit gå. Hon springer in i skogen och vet inte vad hon skall ta vägen, men hjälp av skogens djur hittar hon fram till en liten stuga där det visar sig bo sju små dvärgar. Den vackra Snövit får bo hos dvärgarna, men kommer styvmodern låta henne löpa när hon får reda på att Snövit lever?

 

Kom ihåg när jag såg Snövit när jag var liten att det var en av de hemskaste Disney filmerna jag sett. Tyckte styvmodern var superond. Det tycker jag nu visserligen fortfarande, men inte på samma sätt. Denna nya dvd-utgåva är restaurerad både i ljud och bild, och detta kan man se. Den är helt underbar. Som de klassiska Disney filmerna så innehåller de massor med sång och slutar alltid lycklig, som en saga skall vara. Till alla ser som inte sett den, gör det, och ni som sett den tycker jag absolut att ni borde införskaffa er denna nyutgåva, antingen på dvd eller på blu-ray.


Betyg: 4 av 5

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0