Nyckeln till frihet - min recension

Nyckeln till frihet är ett drama från 1994. Filmen ligger som nummer 1 på imdb:toppen. Filmen handlar om Andy (Tim Robbins) som döms till två livstidsfängelsestraff för mordet på sin fru och hennes älskare, men han är oskyldig. Hela filmen handlar mer eller mindre om hans fängelsevistelse och om hans relationer med de andra fångarna. Andy var på utsidan vd för en bank, och detta visar sig nyttigt innanför murarna. Han börjar hjälpa vakterna och de andra fångarna med deras ekonomiska situationer. Det slutar med att han hjälper fängelse direktören med att förskingra pengar. Andy får en nära relation med Red (Morgan Freeman) som även han sitter inne för mord. Mycket av storyn handlar om deras vänskap. När Andy en dag kommer på att direktören aldrig kommer släppa ut honom så är det dags att genomföra rymningen.

Detta är nog den 3:e lr 4:e gången jag ser denna, kändes att det var dags nu igen, och jag kan tänka mig att väldigt många redan har sett den. Jag tycker att denna är en bra film som tillhör klassikerna, dock är det inget mästerverk i mina ögon. Det är en film som når ut till stor del av publiken, den är väldigt bred, plus att den inte visar så mycket våld. Men enligt mig finns de bättre filmer, men de är oftast snävare och därför har inte så många sett dem eller ser det speciella med dem. Tillbaka till Nyckeln till frihet. Jag diggar den, och har du inte sett den, så skall du absolut göra det, även fast det kan kännas jobbigt att se en 2 tim 20 mins film, det är värt tiden. Robbins och Freeman är grymma i sina roller, speciellt Freeman. Tummen upp till denna! :)