En långvarig förlovning - min recension



En långvarig förlovning är ett krigsdrama från 2004, regisserad av Jean-Pierre Jeunet. Huvudrollen Mathilde spelas av Audrey Tautou. Filmen handlar om fem franska soldater som döms inför krigsrätt för att ha självstympat sig. De döms till att lämas ute i Ingensmansland mellan de franska och tyska skyttegravarna. De är dömda till döden. Unga tjejen Mathilde får hem besked att hennes fästman var en av de fem som dödades, men hon tror inte på det för hon kan inte känna att han är död. Nu börjar Mathilde sin egen undersökning om vad som egentligen hände med hennes fästman och de fyra andra soldaterna.

Jag tycker om Jeunets andra filmen och man kan tydligt se hans touch även på denna filmen, hans foto och lite konstiga dialoger finns där, men ändå berör inte filmen mig. Jag kan inte känna någon sympati med Mathilde eller med någon av soldaterna, jag bara tittar med känner inget kan man säga. Filmen är dock en visuell upplevelse för ögat och man drunknar i fotots skönhet. Handlingen i sig är spännande och bra, man vet nästan aldrig vad som kommer hända, och det är några väl planerade twister. Tautou gör en bra rollprestation, men inget minnesvärt. Jag måste säga att jag är lite besviken på denna, har hört så mycket bra om den som jag personligen itne tycker att den lever upp till. Ett sammanlagt poäng för filmen får tyvärr endast bli en trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer
Postat av: Lucas

otroligt fin header ;) Hur äre med dig då? Kramar

2009-10-27 @ 12:19:13
URL: http://l

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0