Beyond Rangoon - min recension

Beyond Rangoon (Skuggan över Rangoon) är ett drama från 1995. I huvudrollen som Laura ser vi Patricia Arquette. Filmen handlar om Laura och hennes syster som åker på semester till Burma. Laura har åkte med på resan för att försöka komma över morden på sin man och sin son. När de skall åka till Thailand upptäcker Laura att hennes pass är borta och hon måste stanna i Burma, själv. Hon fixar ett nytt pass på den Amerikanska ambasaden och innan hon åker till Thailand så vill hon åka ut på landsbyggden. Detta utspelar sig 1988 och det är påväg att bli uppror i Burma. Men hon träffar Aung som tar men henne ut på landsbyggden, och nu börjar äventyret. Militärregimen har öppnat eld mot de fredliga demonstranterna och det har blivit mer eller mindre krig i landet. Laura stannar för att hjälpa sina nyfunna vänner, men kommer de att komma över till Thailand, och till friheten?

Själva budskapet med filmen, och att det är en film om det hemska som hände i Bruma som världen tittade bort ifrån, är riktigt bra. Tårarna börjar under flera scener i filmen att rulla längs kinderna, speciellt i slutet av filmen. Filmen är nästan en hyllning till Burmas frihetskämpe Aung San Suu Kyi, hennes porträtt sitter överallt under filmen gång. Hennes stryka och mod är vad som gör filmen bra. Hon sitter än idag i husarrest och har gjort det i omgångar sedan 1988. Filmen handling kring Laura tycker jag är lite små tattig, det här med hennes döda man och son känns överspelat och passar inte riktigt in i storyn. Visst man skall ju förstå, som tittare, varför Laura gör de var hon gör genom filmen, men man hade kunnat gjort det snyggare. Filmen får överlag godkänt, men budskapet med filmen får toppbetyg, alla borde få reda på hur det var, och hur det är i Burma.

Betyg: 3 av 5