Baader Meinhof komplex - min recension



Baader Meinhof Komplex är en thrillen/drama från 2008 regisserad av Uli Edel. Filmen utspelar sig i Tyskland kring vänster extremisterna RAF som bl.a. stred emot USA:s krig i Vietnam och för Palestinas självständighet. Filmen kretsar krig den tyska jounalisten Ulrike Meinhof som går med i RAF och RAF:s ledare Anders Baader. Man får följa dem och dess anhängare genom de aktioner de genomför och tills deras död. Man får se hur de fängslas och hur de från isidan får se hur andra och tredje generationen av RAF växer fram.

Tycker att filmen är bra gjord och snyggt genomförd. De har hittat bra skådespelare och framför handlingen på ett bra, men kanske lite glorifierande sätt. Personligen är jag inte direkt insatt i detta ämne, och är inte heller speciellt intresserad av det, vilket gör att filmen inte träffar mig in i hjärtat. Som sagts tidigare så är den bra och snyggt framförd och man tycker den är spännande genom hela de dryga 2 timmarna och i mina ögon är den värd en trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0