MirrorMask - min recension



MirrorMask är en fantasy från 2005. Filmens handling är väldigt tolkbar, så jag tror att filmen handlar om olika saker för olika personer. Filmen handlar om en cirkusfamilj och dottern Helena bråkar med sin mamma och vill leva ett normalt liv. Mamman drabbas av en hjärntumör och läggs in på sjukhuset för operation. Helena är väldigt ledsen och en natt vaknar hon upp i en annan värld. Där är allt abstrakt och människorna bär masker och det finns sphynx katter osv. Helena tror att hon drömmer och denna världen är uppdelad i två delar, den ljusa och den mörka. Drottningen för deet ljusa har fallit i sömn och kommer aldrig vakna igenom om man inte hittar förtrollningen. Helena bestämmer sig för att finna förtrollningen så inte den mörka sidan tar över hela världen. Den mörka drottningen tror att Helena är hennes drottning som har rymmt. Men det visar sig att dottern/prinsessan har bytt plats/värld med Helena, det är ingen dröm. Hur skall hon komma tillbaka till sin värld, vad är nycklen?

Filmen är otroligt vacker, det är som en Dali tavla. Men handlingen i sig är rätt tråkig och griper aldrig riktigt tag i mig, och det gör att filmen blir rätt långtråkig. Den berör mig inte alls, men den är otroligt vacker att titta på och man kan tolka alla de olika miljöerna och personerna på hundra sätt. Jag kan inte ge filmen mer än en trea och det är miljöerna som räddar filmen, utan miljöerna så är filmen en etta eller tvåa.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0