Järn 3:an - min recension



Järn 3:an är ett koreanskt drama från 2004. Filmen handlar om en kille som är hemlös och bor i lägenheter som står tomma när de som bor där är på semester. Han stjäl inget, utan tar bara lite mat och i gengäld städar han och tvättar kläder. En dag går han in i ett hus för att sova där över natten och det är en kvinna i huset som han inte vet om. Hon studerar honom i tystnad tills hon visar sig för honom. Hon är gift med en elak man som slår henne. Så fort killen ser kvinnan uppstår det en tyst attraktion mellan dem. Kvinnan ger sig iväg med killen och de fortsätter att leva hans liv tills de blir upptäckta. Det växer fram en kärlek mellan dem även fast de inte utbyter ett ända ord. Killen hanmnar i fängelse och kvinnan väntar tyst på en dagen han kommer ut. Kommer de någonsin att få varandra igen?

Man kan nästan säga att detta är en stumfilm för varken kvinnan eller killen säger ett ända ord genom hela filmen, det är bara de övriga karaktärerna som talar. Detta gör för mig att den blir lite långtråkig för deras relation berör inte mig rakt in i hjärtat. Trots detta är det en mycket vacker film och väcker frågor som är det verklighet eller en dröm. Ibland känns det som att kvinnan fantiserar om killen och han inte finns i verkligheten, eller gör han det? Jag ger denna en trea och då mest för det vackra fotot i filmen, själva handlingen får bara en tvåa.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0