Frozen River - min recension



Frozen River
är ett drama från 2008. Filmen handlar om en kvinna som bor vid gränsen mellan USA och Kanada. Hon har en familj bestående av två söner. Hennes man har precis lämnat henne för han är spelmissbrukare. Kvinnan får inte pengarna att gå ihop, de bor nämligen i en trailer/husvagn och har lagt en order på att få ett nytt färdigbyggt hus, men det finns inga pengar efter att mannen stack. Kvinnan hittar ingen utväg fören hon av en slump träffar en ung indiansk kvinna och de börjar smuggla människor från Kanada in i USA via ett indian reservat. Allt går vägen tills en dag när den sista smugglingen inte riktigt går som planerat.

Jag har lite svårt att beskriva vad jag tycker om denna filmen. Handlingen är bra och verklighetstrogen, hela filmen är verklighetstrogen och känns ibland som en dokumentär. Jag kan inte mycket mer än att säga att filmen är bra och berör, tycker man om denna typ av film så skall man absolut se den, men gör man inte det så tror jag att man har svårt att uppskatta filmens budskap.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0