Eyes wide shut - min recension

Eyes wide shut är en drama/thriller från 1999 regisserad av Stanley Kubrick. Som Bill Harford ser vi Tom Cruise, som Alice Harford, Nicole Kidman, vi ser även Sydney Pollack i en mindre roll. Filmen handlar om äktenskapet mellan Alice och hennes man doktor Bill Harford. Hur de glider isär av svartsjuka och otrohet. Bill blir svartsjuk på sin fru och försöker finna tröst på annat ställe, han går bland annat till en prostituerad. Han möter sin gamle vän Nick som spelar piano, han skall göra en konsert på ett konstigt ställe. Nick blir uppringd en timme innan han skall spela och får anvisningar om vart det skall vara, plus att han måste spela med ögonbindel. Detta gör Bill intresserad och han tvingar ut adressen och lösenordet ur Nick. Bill köper en mantel och en mask som han måste ha för att bli insläppt, och insläppt blir han, men sen går det inte riktigt som planerat, han blir avslöjad och "räddas" av en maskerad kvinna som senare dyker upp död. Vad är det för personer som Bill kommit i kontakt med, kommer han klara sig levande och kommer hans äktenskap med Alice att hålla?

Första timmen av filmen är riktigt bra, man bara sjunker in i filmen och allt känns spännande, sen går det lite utför, men inte för mycket. Allt känns spännande, äktenskapet med Alice och deras problem, det konstiga sex/kultmötet, vad som händer efteråt osv. Filmen är riktigt snyggt gjord av Kubrick och både Cruise och Kidman är riktigt bra, speciellt Kidman. Roligt att se Pollack i filmen, även han är riktigt bra, det har alltid varit något med honom som har lockat mig, det är nog hans lugna utstrålning och röst. Men tillbaka till filmen, den är heltklart värd att lägga ned 2 tim 30 min på, och värd det relativt höga betyget en fyra.