Eastern promises - min recension

Eastern promises är en thriller från 2007 av David Cronenberg. I huvdrollen som Anna ser vi Naomi Watts och som Nikolai (chaffören) ser vi Viggo Mortensen. Filmen handlar om Anna som en dag på jobbet på mördarvården är med om att den 14-årig flicka föder ett barn med dör själv. Ingen vet vem hon är, i hennes väska hittad en dagbok som är skriven på ryska. Anna är själv halvryss med kan inte läsa ryska och ber sin farbror översätta men han vägrar. I dagboken hittar hon ett visitkort till en resturang. Hon åker dit för att se om någon vet vem flicka är. Hon möts av gästvänlighet och mannen som äger resturangen ber att få översätta dagboken. Det inte Anna vet är att de är rysk maffia och har ett finger med i spelet med den döda flickan. Samdigit som detta utspelar sig får vi följa ägarens son, prinsen, och hans chafför genom diverse problem. Kommer Anna att överleva och vem kommer ta hand om det lilla spädbarnet på sjukhuset?

Denna var en riktigt bra thriller. Speciellt med tanke på Mortensens grymma insats. Han är så jävla bra i denna, riktigt trovärdig och agerar med en speciell känsla. Watts gör en godkänd insats, inget anmärkningsvärt. Handlingen i sig är bra, men inte riktigt bra, andleningen till att filmen blev så bra är agerandet och att den är så bra regisserad. Allt känns som om det klaffar, inget lämnas åt slumpen. Denna skall man absolut se om inget annat så får man se Mortensen slåss naken i ett badhus ;) Men hur som haver så är det en bra och spännande thriller och förtjänar en plats i filmhyllan.