De ofrivilliga - min recension

De ofrivilliga är ett svenskt drama från 2008 regisserad av Ruben Östlund. Filmen skildrar fem människors olika situationer och vad de gör för att passa in. En berättelse handlar om ett kalas där den 60 årige pappan får ett fyrverkeri i ögot och vägrar åka till sjukhuset. Andra berättelsen handlar om en bussresa och när något går sönder på bussen vägrar personen erkänna, och busschaffören lägger mer eller mindre skulden på ungdomarna. Den tredje berättelsen handlar om två tonårstjejer som gör allt för att passa in, tar sexiga bilder, dricker sig redlösa osv. Fjärde berättelsen handlar om en gäng grabbar i en sommarstuga och hur Leif hittar på galna saker när han är full och går över gränsen. Den sista berättelsen handlar om en lärares kamp för rätt och fel och hamnar i dispyt med de andra lärarna.

Detta är en otroligt genomtänkt film som har en känsla över sig avv vara fem ihop klippta dokumentärer. Jag tycker att Östlund verkligen visar på en svenska moralen och allt människor gör i dagens samhälle för att passa in i olika situationer, och vad som händer om man skiljer sig från mängden. Det jag är facinerad över är hur väl Östlund lyckas med att berätta allt detta i de olika generationerna. Att moralen ser olika ut för människor i olika ålder, olika kön och olika situationer. Detta är riktigt snyggt framfört, dock tycker jag att filmen blir lite små tråkig emellanåt och man vet ungefär vad som kommer hända i och med att man själv har denna svenska moral och sett att bete sig bland andra människor i olika situationer. Filmen är dock lite deppig och träffar mig inte riktigt in i hjärtat, men jag kommer ändå att ge den en fyra för den är så ortoligt väl genomtänkt och genomförd. Säger bara se den och du kommer att känna igen dig själv eller andra i de olika situationerna och de olika valen människorna gör.