Benjamin Buttons otroliga liv - min recension

Benjamin Buttons otroliga liv är ett drama från 2008 regisserat av David Fincher. I huvudrollen som Benjamin Button ser vi Brad Pitt och som Daisy, Cate Blanchett. Filmen handlar om Benjamin som föds 1918 och är inte som andra pojkar, han föds nämligen gammal. Hans far tror att han är ett monster och ger bort honom till skötarna på ett ålderdomshem där hans nya mamma Queenie tar hand om honom. Han växer upp som en pojke i en gammal mans kropp och ju äldre han blir destå yngre blir hans kropp. En dag möter han fem åriga Daisy på ålderdomshemmet och blir genast kär i henne, trots att han ser ut som 80 år, men i kroppen bor det en liten pojke. Filmen är en återberättelse om Benjamins liv och hans stora kärlek Daisy.

Tycker att denna var bra eller riktigt bra, dock inte så bra som jag trodde. Det kändes som om denna skulle vara en given femma eller iaf en fyra plus, men det tycker jag inte att den var. Handlingen är riktigt bra, men det ändå något som fattas som jag inte kan sätta fingret på, den berörde mig inte hela tiden genom filmens gång. Om man skall kolla på skådespeleriet så finns det absolut inget att klaga på, speciellt Blanchett är helt underbar, man kan verkligen känna Daisys känslor genom Blanchets ögon, helt underbart. Det finns ett quote i filmen som jag älskar och det är i slutet av filmen när Benjamin är en "ung/gammal" pojke och lider av demens och han säger något liknande med: Det känns som om jag har levt ett helt liv fast jag inte kommer ihåg det. Detta är helt underbart och återuppväcker min rädsla av att någon i min närhet kanske kommer glömma mig och deras hela livshistoria. Det är bara så sorligt. Men tillbaka till filmen, jag ger den en fyra och det beror mest på handlingen, skådespeleriet och den underbara miljön/fotot.