Before sunrise - min recension



Before sunrise är ett romantiskt drama från 1995. Filmen är den första filmen om Jesse (Ethan Hawke) och Celiné (Julie Delpy), uppföljaren heter Before sunset som jag tidigare recenserat. Before sunrise handlar om en ung kille och en ung tjej som träffas på tåget från Madrid till Paris via Wien. Av en slump börjar de prata och det växer fram en tilldragelse mellan dem. Jesse skall av i Wien och övertalar Celiné att också hoppa av där istället för att åka till Paris. Jesse skall nämligen ta en plan tillbaka till USA näst följande morgon från Wien. Hela filmen är en natts samtal mellan Jesse och Celiné. Tilldragelsen växer fram till en oförklarig kärlek och innan de skall lämna Wien så bestämmer de sig för att träffas på tåg perrongen 6 månader senare, 16 december, de byter inte adress eller telefonnummer. Kommer de någonsin att träffas igen?

Om ni läs min tidigare recension av Before sunset så vet ni att jag älskade den filmen, och jag älskar även denna. Deras relation och samtal är är helt underbara. Dialogen i filmen går inte att beskriva men den är så intellektuell, rolig och underbar. Måste säga att jag verkligen älskar scenen då de låstsas ringa sina vänner, den känns så varm och genuin. Om jag skall jämföra denna med uppföljaren så tycker jag att de är likvärdiga, de har verkligen lyckats att behålla samma känsla i uppföljaren som i denna första filmen. Man märker att speciellt Hawke har blivit en bättre skådespelare. Jag älskar båda dessa filmerna och säger bara se dem.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0