Battle of Red Cliff - min recension



Battle of Red Cliff
är ett asiatiskt action/äventyr från 2008, regisserad av John Woo. Filmen är del ett av två som skildrar berättelsen om The Three Kingdoms. Filmen utspelar sig år 208 och Kina består av the three kingdoms. Premiärministren i ett av the kingdoms bestämmer sig för att ta makten över alla tre kingdoms och nu börjar kriget. De andra två kingdoms bestämmer sig för att slås ihop för att ha en chans, det slutar med det legendariska slaget vid Red Cliff.

Jag är ju lite svag för denna typen av asiatiska filmen och jag är även svag för denna. Battel of Red Cliff är riktigt bra. Den är spännande rätt igenom och man vill verkligen se den andra delen av berättelsen med en gång. Fotot i filmen är underbart, vilka vyer. Skådespelarna är också riktigt bra. Själva slaget har den filmat skitsnyggt och man sitter som på nålar. Deta ända minuset jag kan komma på är att det är lite svårt att veta vilka som tillhör vilken sida, många ser liknande ut och har liknande kostymer och se så är det svårt med namnen, men visst det kanske bara är jag som har svårt för det. Men för att summera upp det så är denna filmen riktigt servärd och förtjänar en plats i filmhyllan tillsammans med de andra asiatiska filmerna: Hero och Musa osv.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0