Attentatet mot Richard Nixon - min recension



Attentatet mot Richard Nixon
är ett drama från 2004.I huvudrollen som Samuel Bicke ser vi Sean Penn. Filmen bygger på ett verkligtmordförsök mot Nixon. Filmen handlar om Bicke, en man med många personliga problem. Han fru har lämnat honom och tagit barnen med sig, han vill inget annat än få dem tillbaka med frun vägrar. Bicke har fått byta arbete, tidigare arbetade han på en däckfirma för sin bror, men har bytat arbete till att sälja kontorsmöbler. Bicke är en ärlig man, han vill inte lura kunderna och tycker inte att man skall ta för högt pålägg, över inköpspriset, på varorna. Detta är något som är emot Bicke, som säljare måste man lura kunderna och detta klarar inte Bicke av och sätter honom i knipa mer än en gång. Han skyller allt dåligt i sitt liv på den styrande makten, Nixon. Nu skall han ställa allt till rätta, genom att mörda president Nixon.

För mig är denna filmen oengagerande, jag fastnar aldrig i handlingen och tycker att den är allmänt seg. Penn gör en bra insats, men man börjar undra om Bicke inte är lite efterbliven, för det verkar så genom hela filmen. Handlingen i sig är rätt bra, en man som får allt emot sig, inget går hans väg och han tar ut det på det amerikanska samhället. Han vill ju inget annat än att vara ärlig, vilket inte går i ett korrupt och ljugande samhälle. Men jag kommer inte ge filmen mer än en tvåa för den engagerar mig inte alls och kändes helt onödig att se.

Betyg: 2 av 5


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0