Antichrist - min recension



Antichrist
är en drama/rysare från 2009 regisserad av Lars von Trier. Filmen handlar om ett par som under tragiska omständigheter förlorar sin lille son. Kvinnan går in i djup sorg och drabbad av panikångest. Hennes man är terapeut och börjar själv behandla sin fru. De åker ut till deras "vildmarksstuga", Eden, för det är här kvinnan är mest rädd och känner mest ångest. Nu börjar en kamp mellan könen och med kvinnans ångest.

Denna filmen är helt absurd. Första delen är i väldigt lungt drama tempo, medans andra delen är helt sjuk. Flera scener är groteska och ibland mår man till och med illa. Genom hela filmen är det mycket sexscener, fast de är gjorda på ett vis som gör att de känns naturliga och instinktiva. Filmen är verkligen en kamp mellan könen och en förnedrig av kvinnan, något som man kan se i fler av Triers filmer. Skall jag rekommendera filmen? Hmm, ja det tror jag, filmen är så absurd och sjuk så den måste ses. Filmen är väldigt tolkningsbar och jag tror att filmen budskap är oliak för olika personer. Många delar av filmen är garaterat en fyra, men i och med att den är så sjuk, plus att jag inte riktigt förstår slutet så ger jag den en trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0