Sunset Boulevard - min recension



Sunset Boulevard är en klassiker från 1950 av ingen mindre än Billy Wilder. Filmen handlar om en fattig manusförfattare som av en slump kommer till den gamla stumfilmsstjärnan Norma Desmonds hus. Hon vill att han skall skriva om hennes manus till en ny storfilm med sig själv i huvudrollen. Norma  är fortfarande miljönär efter stumfilmstiden och en riktig diva som älskar att vara i centrum och sitt eget utseende. Hon omvandlar genom filmens gång manusförfattaren till sin egen boytoy och börjar älska honom. Medan manusförfattaren egentligen inte vill ha något att göra med Norma, men han är så fattig så han känner att han inte har något val. Kommer hon någonsin släppa greppet om honom?

Detta är en film om desperation, makt, förvirring och kärlek. En film som sätter sig kvar i huvudet, jag tycker mycket om den. De komiska inslagen i denna egentliga mörka filmen lyser upp filmen medför en förstärkt känsla av mörker, depression och förtvivlan. Jag kan tänka mig att många kan se denna filmen, även fast man inte vanligtvis titta på svartvita filmer från 50-talet. Den har något för alla, även en del klichér som lever kvar i dagens Hollywood filmer. Mkt sevärd, på gränsen till toppbetyget 5 av 5.

Betyg: 4 av 5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0