Steamboy - min recension



Efter att ha sett Hayao Miyazakis filmer så har jag fastnat lite för animé genren och kollade upp lite andra filmer som har fått bra betyg i denna genren. I mitt sökande kom jag över Steamboy av Katsuhiro Ôtomo från 2004. Denna är den genomtiderna den dyraste animerade japanska filmen med den budget på 22 miljoner $ och tog tio år att genomföra. Det är en film som utspelar sig på 1800-talet i England med vattenångan i fokus. I filmen så sågs vattenångan vara den nya vetenskapen, och här exprementerar man med denna. En liten kille som är intresserad av uppfinningar är som och barnbarn till de två stora vetenskapsmännen som exprementerar med ångan. Han ställs genom filmen i olika knipor som alltid löses med nya uppfinningar. Det är även en tvist mellan pojkens farfar och pappa som gör att pojken kommer ikläm. De har nämligen uppfunnit "high presure" ånga som är det nya inom vetenskapen. Pappan vill använda den till ett massförstörelse vapen medan farfar vill använda den till ett tivoli och göra allt i sin makt för att förhindra att hans/deras uppfinning skall bli ett massförstörelse vapen.

Vad tycker jag då om filmen? När jag läst om den så hade jag höga förväntningar på den och trodde att den skulle vara helt storslagen, men det tycker jag inte att den var. Den var gjord på det sättet att den kändes mer som en engelskt animerad film, så jag fick sätta på engelskt tal för detta passade inte alls med den japanska talet. Visst var filmen riktigt snyggt animerad och handling var helt okej, men det känns ändå som om det är något som fattas, kan inte riktigt säga vad, men det finns där. Det kan ju vara så att jag förväntade mig en "typisk" japansk animé film, där man kunde ha japanskt tal och att den japanska känslan skulle genomsyra filmen, men så var inte fallet då den kändes mycket engelsk. I sammanfattning, en helt godkänd film som skall ses för den snygga och detaljerade animationen.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0