Rescue dawn - min recension



Rescue dawn är ett krigsdrama av en storregissör, Herzog, och filmen har hans touch rakt igenom. Filmen är baserad på en livsberättelse från en amerikansk krigsveteran. Rescue dawn handlar om en stridpilot som kraschar över Laos precis innan Vietmanskrigets början. Han sätts i fångläger, där "bor" redan fem andra amerikanska krigsfångar. Nu börjar planeringen för flykten, kommer de att lyckas?

Jag tycker om denna. Känns som en dokumentär känsla över filmen. Herzog har inte använt några speciella filter eller ljuskällor som gör att filmen inte känns "äkta". Mycket trovärdig filmning, men konstiga viklar, kameran upp och ned, kameran i vattnet osv. Christian Bale har huvudrollen i denna vilken jag tycker är synd, tror att det hade varit bättre för filmens trovärdighet om man hade haft en mer okänd skådespelare. Bale är ju det stora namnet just nu med Batman och Terminator, och det känns på något sätt fel att se honom i denna rollen, man kan inte riktigt se honom som karaktären. Svårt att förklara, men förhoppningsvis förstår någon vad jag menar. För övrigt jag Steven Zahn en riktigt bra rollprestation. Men filmens handling skulle jag vilja säga är en trea, men med Herzogs regi och den ovanliga filmatiseringen av ett krigsdrama får det bli en fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0