Nausicaä från Vindarnas dal - min recension



Den är utgiven som en nyutgåva av Hayao Miyazakis film Nausicaä från Vindarnas dal från 1984. Filmen utspelar sig i en värld där jorden är drabbad av giftiga växter som dödar människor tillföljd av människans misskötsel av jorden. Den liten prinsessa från en av jordens byar vill rädda jorden och hyser medkänsla med växterna och dess djur och monster som bor i dess skogar. Människor från andra byar är fast beslutade att förstöra den giftiga skogen och letar fram en krigare, ett monster, från jordens inre för att använda den mot skogen. Prinsessan är fast besluten att förhindra detta och på denna resan lär hon sig skogens djupa hemlighet. Men kommer hon att hinna i tid att förhindra människor från att förstöra jorden en gång till?

Som jag tidigare har nämt i flertal recensioner är älskar jag Miyazakis filmer och även denna. Den tillhör faktiskt en av mina tre favoriter. Den är underbart vackert animerad och handlingen är helt fantastisk, den fungerar ypperliggt bra idag så vi är så klimat inriktade. Vad händer om vi missbrukar och förgiftar jorden? Så som i Nausicaä från Vindarnas dal? Vem vet... Men som sagt den är riktigt bra och sevärd för så väl vuxna som barn. Den är på gränsen till en fullpoängare, men vill se den gång till för att sätta detta betyg, den måste ju vara lika bra den andra gången för att förtjäna en av mina svårutedelade 5:or.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0