Män som hatar kvinnor - min recension

Nu har även jag sett denna film tillsammans med 2 miljoner andra svenskar. Jag tillhör dem få som inte läst Larssons böcker och kan därför inte jämföra boken och filmen.

Män som hatar kvinnor handlar om en journalist, Mikael Blomqvist (Mikael Nyqvist), som börjar arbeta med ett 40 år gammalt förvinnande av en ung tjej. Ju mer han undersöker, ju mer fara står han inför. Mikael får hjälp med undersökningen av Lisbet Salander (Noomi Rapace), en ung hacker som har varit med om mycket hemska händelser under sin uppväxt. Tillsammans försöker de finna vad som hände med den unga Harriet för 40 årsedan.

Filmen är nästan 2 tim 20 min lång och har till en början ett långsamt tempo där man bekantar sig med karaktärerna. Man får reda på mycket om Lisbet, vad hon är med om och även glimtar av vad hon tidigare varit med om. De tre starka scenerna -utnyttjandet, -våldtäckten och -hämnden (beskriver ej dessa, man får se dem sj), är extremt starka scener som etsar sig fast på minnet. Hennes karaktär vänder från offer till hjältinna i hämnd scenen, och gör något som vi alla är rättvist och förtjänat. Lisbet är den nya kvinnliga förebilden (girl power) samtidigt som hon är en skör tjej med väldiga personliga problem. Vid sidan om storyn om Lisbet från man reda på väldigt lite om vem Mikael är och vad han kommer från, vilket jag kan tycka är lite synd, men vem vet, kanske kommer mer om det i nästa film?! Hur som helst filmen är mer av ett drama när det kommer till utvecklandet av Lisbets och Mikaels relation, samtidigt som det är en svensk kriminalare när det kommer till Harriets försvinnande.