Gadjo Dilo: främligen - min recension



Skulle vilja säga att denna är en relativt okänd film, iaf för de stora delarna av den svenska filmtittande befolkningen. Gadjo Dilo är filmad i Rumänien och Frankrike. Filmen utspelar sig till största del i en zigenarby i Rumänien. En fransk kille i 20 års åldern har rest till Rumänien för att finna en zigensksångerska som hans pappa spelat in på band under hans resor. Kille fastnar istället i en by och hos en man som inte känner till sångerskan. Deras relation utvecklar sig genom filmen till en stark vänskap. Självklart finns det även en romans mellan kille och en ung zigenartjej.

Ja, vad tyckte jag om filmen då? Jo, den var helt underbar, det är en sådan film som jag vill ha stående i filmhylla. För mig så känns den verklighetstrogen på många sätt, hela filmen känns som en "långfilmsinspelad" dokumetär, det tilltalar mig mycket. Filmen handlar ju till största del om vänskapsrelationen och under denna resan får man se många glimtar in i den romanska världen, yttrerst spännande! Kan tänka mig att detta är en film som inte tilltalar alla, men har man någorlunda intresse för filmer som skiljer sig från den massproducerade Hollywood-filmen så rekommenderas denna starkt.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0