Flykten från New York - min recension



Flykten från New York är en gammal 80-tals rulle med Kurt Russell i huvudrollen som ex. militären och den kriminelle "Snake". Filmen är regiserad av en av 80-talets stora regisörer, John Carpenter. Flykten från New York handlar om av man 1997 har gjort hela Manhattan ön till ett fängelse för kriminella. Av misstag skjuts USAs president ut ur Air force one i sin kapsel ned på Manhattan och bli kidnappad av de kriminella som vill använda honom för att komma ifrån ön. Polisen skickar in "Snake" för att återta presidenten och möter på flera olika motstånd, han har bland annat två kapslar inplanterade i kroppen som spränger hans blodkärl om han inte för tillbaka presidenten inom  24 timmar, kommer han lyckas?

Jag hade stora förhoppningar på filmen då den fått bra recensioner och ses som en 80-tals klassiker, men mina förhoppningar uppfylldes tyvärr inte. Hela miljön och inspelnings dekorer är underbara, den är i riktig rå 80-tals actions anda, men det är handlingen, upplägget och skådespeleriet som förstör filmen för mig. Russell är minst sagt värdelös i sin roll som "Snake", jag sitter och skrattar flera gånger när han öppnar munnen. Han var mycket bättre i Carpenters "The Thing". Ne, denna var ingen hitt, men jag kan förstå att många älskar den som har växt upp med filmen, men för mig fungerar den tyvärr inte, även fast jag brukar älska de gammla 80-tals actions/sci-fi rullarna. Den når inte ens upp till en 3:a i sammlat betyg, dock får den en 4:a i dekor och ljussättning.

Betyg: 2 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0