Korpen flyger - min recension

Idag var det andra gången jag såg denna filmen, första gången var i svenskan i gymnasiet, med andra ord det var några årsedan. När jag såg den då tyckte jag att det var en av de sämsta filmerna jag sett och att musiken var helt galen. Nu när jag ser den idag så tycker jag filmen är helt underbar, och den galna musiken bara sätter en viss charm på filmen. Det är en isländsk film av Hrafn Gunnlaugsson från 80-talet och är det första av två filmer. Filmen utspelar sig i brytningstiden mellan tron på asagudarna och kristendomen. Handlingen är en "klassisk" hämndhandling, något som man kan se i många äldre asiatiska filmer, speciellt i flera av Kurosawas filmer och i duon Lady Snowblood. Denna hämndhandling syns i många filmer nuförtiden också bl.a. i Oldboy och "uppföljaren" Lady Vengence. Även vapen som används i Korpen flyger som kastknivar och gömnda svär i vandringspinnar går att finna i de äldre asiatiska filmern bl.a. i Shogun assasin, dock är den från 80-talet oxå men grundar sig i de äldre asiatiska filmerna. Åter till Korpen flyger så är ja helnöjd med filmupplevelsen, speciell handling, musik, filmning & klippning är något som utmärker denna filmen.

Betyg: 4 av 5





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0